20 zinnen om glutenvrij te ‘overleven’ in Duitsland

DSC_0663-3
Ga je binnenkort uit eten of op vakantie naar ons buurland? Als je iets niet mag eten, kan het soms lastig zijn om in een ander land uit eten of op vakantie te gaan. Vertaalprogramma’s vertalen het soms krom en ook ik ervaar soms communicatieproblemen in ons buurland, ook al spreek ik zelf een goed woordje Duits. Daarnaast houd ik bij waar ik in Duitsland met succes glutenvrij kan gaan uit eten en wat voor winkels er zijn waar je glutenvrije producten kunt kopen.
Duitsers stellen het vaak wel op prijs als je iemand met u aanspreekt en als je je best doet met de Duitse taal. Net als in Frankrijk, spreken vaak de iets “oudere” mensen geen Engels. Dit kan soms communicatieproblemen opleveren. Daarom heb ik hier twintig zinnen die je op weg kunnen helpen in Duitsland.

20 zinnen om te ‘overleven’ in Duitsland

1. Ik moet glutenvrij eten.
Ich muss glutenfrei essen.

2. Kan ik bij u glutenvrij eten?
Kann ich bei Ihnen glutenfrei essen?

3. Is het mogelijk om bij jullie glutenvrij te eten?
Ist es möglich um bei euch glutenfrei zu essen?

4. Ik mag onder andere geen tarwe, spelt, rogge, kamut en gerst.
Ich darf keinen Weizen, Dinkel, Roggen, Kamut und Gerste.

5. Bindmiddelen zijn vaak van tarwe et cetera (etc.) gemaakt.
Bindemitteln sind oft aus Weizen und so weiter (usw.) gemacht.

6. Heeft u misschien glutenvrije producten (in de winkel)?
Haben Sie vielleicht glutenfreie Produkten (im Geschäft)?

7. Bent u bekend met glutenvrije dieet?
Sind Sie bekannt mit der glutenfreien Diät?

8. Is dat zonder gluten?
Ist das ohne Gluten?

9. Ik word ziek (krijg buikpijn) van gluten.
Ich werde krank (bekomme Bauchschmerzen) von Gluten.

10. Wordt in de friteuse alleen maar friet gebakken en geen snacks en schnitzel?
Werden in der Fritteuse nur Pommes gebacken und keine Snacks und Schnitzel?

11. Ik moet oppassen met kruisbesmetting.
Ich muss auf Kontamination durch andere Produkte achten.

12. Ik mag wel mais, quinoa, rijst en aardappel.
Ich darf Mais, Quinoa, Reis und Kartoffeln essen.

13. Weet u waar ik glutenvrij producten kan kopen?
Wissen Sie wo ich glutenfreie Produkte kaufen kann?

14. Bent u bekend met de allergenen wetswijziging?
Ist Ihnen die neue Kennzeichnungspflicht für Allergene bekannt?

15. Ik eet glutenvrij, omdat ik er ziek van wordt. Niet omdat ik meedoe aan een hype.
Ich esse glutenfrei, weil ich sonst krank werde. Nicht weil ich an einer Modeerscheinung teilnehme.

16. Zitten hier gluten in?
Ist hier Gluten enthalten?

17. Weet u waar ik glutenvrij kan eten?
Wissen Sie wo ich glutenfrei essen gehen kann?

18. Ik weet niet wat de ingrediënten zijn. Heeft u een ingrediëntenlijst?
Ich kenne hiervon die Zutaten nicht. Haben Sie eine Liste der Zutaten?

19. Kookt u vaker voor gasten die glutenvrij moeten eten?
Kochen Sie öfter für Gäste die glutenfrei essen müssen?

20. Kunt u ook lactosevrij/vegetarisch koken?
Können Sie auch laktosefrei/vegetarisch kochen?


Ben je glutenvrij, ga je naar Duitsland of heb je vragen die betrekking hebben op dit onderwerp? Ik beantwoord ze graag!


Tip:
Als je lid bent van de NCV kun je gratis dieetvertalingen downloaden. Zo niet, dan betaal je maar €1,- per dieetvertaling.

Een reactie op “20 zinnen om glutenvrij te ‘overleven’ in Duitsland

Plaats een reactie