Vakantie in de Duitse Hunsrück (deel 1) – supermarkten

Misschien weet je het al? Ik houd van Duitsland! Ik houd van Duitse producten, vakanties, het weer, de mensen en mijn “roots” komt daar ook gedeeltelijk vandaan. Regelmatig ga ik naar de camping Harfenmühle in Duitsland, deze camping wordt beheerd door mijn familie. Al vanaf kleins af aan, kom ik daar. Het is in de buurt van de Moezelstreek tussen Trier en Koblenz, wat een mooie heuvelachtige omgeving is en waar genoeg cultuur te  beleven is. In de winter kun je er zelfs skiën (op de Erbeskopf, 900+ meter) en er is altijd een mogelijkheid om te rodelen. Dat is toch kei gaaf? Genoeg te doen dus!

DSC_0662

Sinds september 2012 weet ik dus dat ik coeliakie heb en glutenvrij moet eten. Mijn eerste gedachte was: “Oh nee, hoe kan ik nu daar koken en uit eten?” Als eerste ging ik dus elke supermarkt af waar je glutenvrije producten kan halen. In Nederland haal ik veel spullen bij de toko, maar in deze omgeving heb je die niet. Toch is het me opgevallen, dat juist in Duitsland het aanbod van glutenvrije producten en mogelijkheden vaak groter is dan in Nederland. Erg positief dus! Hieronder kun je verschillende bevindingen lezen, waar ik o.a. glutenvrije producten koop of waar ik wel eens ben geweest en waar ik glutenvrij kan eten.

Supermarkten met een groot assortiment glutenvrije producten:

Globus (Idar-Oberstein)
De Globus in Idar-Oberstein kun je vergelijken met een XL Albert Heijn, maar dan nog iets groter. Je kunt er echt alles krijgen. Deze Globus heeft een begane grond en eerste verdieping. In Simmern (een stadje verderop), is ook een Globus, maar deze heeft alleen “maar” een begane grond.

Globus DEF

Naast de artikelen die je op de foto’s ziet, is er ook een diepvries assortiment, waar onder andere deze producten te vinden zijn:
– Schär pizza (met tomaat, mozzarella)
– Schär pizza (met tomaat, mozzarella en salami)
– Schär croissantjes
– Schär witte kaiserbroodjes

Als je een lactose-intolerantie hebt, is de Globus ook erg fijn. Het lactosevrije gedeelte in de koeling is namelijk net zo groot als het glutenvrije assortiment. Daarnaast heb je in de Globus ook een verse vlees- vis en een kaasafdeling. Heel veel vlees en vis is niet gemarineerd, zodat het glutenvrij blijft. Daarnaast valt me op dat vlees wat wel gemarineerd of gekruid is, ook vaak glutenvrij is. Je hebt ook ongeveer 100 meter verder de “Globus Getränkehalle”, vertaald: Globus drankenhandel. Hier kun je twee verschillende soorten glutenvrij bier krijgen.

– Neumarkter Lammsbrau 33cl (€ 0,99 los/€ 9.90 voor een kratje + € 0,08 per stuk voor statiegeld)
– Schnitzerbrau 33cl (€ 1,99 los/€ 11,95 voor een sixpack + € 0,08 per stuk voor statiegeld)

 

REWE (Idar-Oberstein/Vollmersbach)
Je hebt bij de camping in de buurt 2 REWE’s. In Idar-Oberstein/Vollmersbach en in Morbach. Idar-Oberstein/Vollmersbach is een klein winkelcentrum waar onder andere een REWE, Rossman en DM in zijn gevestigd.

Idar-Oberstein/Vollmersbach
Links: Lactosevrij
Rechts: Glutenvrij

DSC_0628

 

Rewe (Morbach)

DSC_0666

 


Wasgau Biowinkel (Morbach)

DSC_0664
Als je bio-producten wil eten, is de Wasgau echt de perfecte uitkomst. Je hebt hier bio-wijnen,- vlees, -vis en andere producten. Maar ook een normaal glutenvrij assortiment. Hier zijn de glutenvrije producten vaker in de reclame, waardoor ze goedkoper zijn. Een pluspunt bij deze winkel is, dat ze de Neumarkter Lammsbrau glutenfrei hebben, maar ook de versie zonder alcohol. Erg handig dus!

Wasgau DEF

 

DM Drogist (Idar-Oberstein/Vollmersbach)
DSC_0631

 

Rossman Drogist (Idar-Oberstein/Vollmersbach)
De Rossman is een drogisterij die ook veel bio-producten heeft en daarnaast ook alles op glutenvrij en lactose- en suikervrij selecteert. Het aanbod is niet heel groot, maar ze hebben wel glutenvrije artikelen die je niet zo snel tegenkomt in andere winkels (zoals “Buchweizenmehl”)
Gele gedeelte: Glutenvrij
Groente gedeelte: Suikervrij, lactosevrij, eivrij en glutenvrij door elkaar.
DSC_0633

 

Deel 2 van mijn ervaringen in de Duitse Hunsrück is nu ook verschenen!

10 reacties op ‘Vakantie in de Duitse Hunsrück (deel 1) – supermarkten

    • Ja, het is echt heel fijn om daar op vakantie te gaan. Je hebt er altijd genoeg keuze :). De afstand tussen de winkels en de camping is ongeveer 15 km. Dus ze liggen nog best wel dicht in de buurt! 😀

      Like

Plaats een reactie