Het kerstmarktgevoel, echte Duitse reibekuchen

_decemberglutenvrij
December is vaak een creatieve maand voor coeliaken. Je moet veel zelf maken (je kunt ook alles kopen, maar dan ben je veel geld kwijt): van (choco)pepernoten, speculaas tot aan een lekkere kerststol. Ook staat Duitsland bijna de gehele maand december bol van de kerstmarkten. Met heerlijke typische Duitse Reibekuchen. Deze kun je natuurlijk ook zelf maken 😉


Voor #decemberglutenvrij is er een online blog adventskalender gemaakt, van 1 december tot aan het nieuwe jaar verschijnt er iedere dag een artikel gerelateerd met glutenvrij en december. Als een soort estafette geven we het stokje elke dag aan elkaar door. Vandaag heb ik het stokje gekregen van hetmeisjemetdevoedselallergie.nl en onderaan deze blog kan je vinden aan wie ik het stokje doorgeef.
_decemberglutenvrijVoor mij nog niet kent: ik ben Anne van Bruggen, 24 jaar oud en woon sinds een 1.5 jaar in Tilburg. Ik studeer voor docent bedrijfseconomie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg. Naast mijn deeltijd studie, werk ik 4 dagen in een winkel.
Ik heb de diagnose coeliakie pas op mijn twintigste gekregen, nadat ik al jaren last had van vage buikklachten.
Tijdens de vakanties reis ook nog graag naar Duitsland (Idar-Oberstein), niet alleen voor de mooie omgeving, maar vanwege mijn familie die daar woont. Ik ben namelijk half Duits, half Nederlands.

Afgelopen zaterdag ben ik weer naar de kerstmarkt in Oberhausen geweest. Ik eet al vanaf kleins af aan Reibekuchen, dit is een soort aardappelkoekje. Echt overheerlijk, maar je moet er eigenlijk niet teveel van eten 🙂  Tijdens de kerstmarkt in Oberhausen (Duitsland) zag ik weer een kraam staan met deze overheerlijke Reibekuchen. Geïnspireerd om ze weer eens zelf te maken!

Benodigdheden voor 20 Reibekuchen
2 kilo aardappelen (vastkokend)
2 uien
3 eieren
Peper, zout en nootmuskaat
2 eetlepel aardappelzetmeel
Keukenmachine met een rasp
Zonnebloemolie

Werkwijze
Schil de aardappels en leg ze daarna in koud water. Je zou voor de extra vitamientjes ook nog een paar wortels erbij kunnen schillen. Rasp hierna de aardappelen en evt. de wortels in de keukenmachine en snijd de uien heel klein. Voeg de eieren, peper, zout, klein gesneden uien en nootmuskaat en de twee eetlepels aardappelzetmeel bij de geraspte aardappels en meng alles goed door elkaar. Verwarm de pan met wat olie en maak iedere keer van ongeveer 1.5 el de Reibekuchen. Druk de met de bolle kant van de lepel de Reibekuchen plat en bak ze daarna een voor een in de hete pan. Ik eet de Reibekuchen eigenlijk altijd met appelmoes voor de frisse smaak ernaast.
dsc_0003

De volgende blogger voor #decemberglutenvrij:
Morgen is er natuurlijk een nieuwe blogger aan de beurt. Ik geef het stokje door aan Foodless.nl

 

3 thoughts on “Het kerstmarktgevoel, echte Duitse reibekuchen

Geef een reactie

