Ik ga op vakantie en neem mee…

DSC06880-1

Zoals altijd wordt er door veel glutenvrije bloggers op de 15e van de maand een artikel gepost over een bepaald onderwerp van #wijbloggenglutenvrij. Deze maand gaat het over glutenvrije vakantie. Want hoe ga je glutenvrij op vakantie, zonder dat je ziek wordt van kruisbesmettingen en verkeerd eten?

Zonnebrand: check! Paspoort: check! Tandpasta: check! Toaster: ehmm, vergeten…

Ieder jaar zoek ik een vakantie uit, waarbij ik zelf de touwtjes in handen heb qua voeding. Er moet een keuken bij zitten, stopcontacten en een oven. Maar ook ieder jaar kom ik er weer achter dat ik bepaalde dingen ben vergeten mee te nemen zodra ik op de vakantiebestemming ben aan gekomen.

Als ik mijn tas inpak, heb ik een lijstje in mijn hoofd van wat ik mee moet nemen.
Deze zomer ga ik naar Frankrijk op vakantie en in september nog een week naar Zwitserland. Op beide locaties zit ik in een huis/appartement met andere mensen, maar daar heb ik wel de mogelijkheid rekening te houden met mijn glutenvrije benodigdheden.

Niets is zo vervelend om tijdens de vakantie ziek te worden van een kruisbesmetting.
Aangezien ik nooit weet wat er gekookt gaat worden tijdens de vakantie, heb ik altijd een basislijst in mijn hoofd zitten van wat ik mee neem om te koken. Maar ook om te ontbijten en lunchen.

Voor 1 week vakantie neem ik mee:

  • Een eigen toaster/broodrooster 🙂
  • Vegetarische bouillonblokjes (bijv. AH huismerk)
  • 2x crackers
  • 2x houdbaar brood (bijv. Meisterbäcker Vital van Schär)
  • 1 extra doosje om beleg in te leggen (zodat iedereen weet dat deze van jou is)
  • 1x maizena
  • 1x boekweitmeel
  • 1x Havermout
  • 1x Bami (op rijstbasis)
  • Lasagnebladen
  • 3x verschillende soorten pasta/spaghetti
  • 1x Bakpoeder
  • 1x Gist
  • 1x Tacoschelpen
  • 1x Psyllium
  • Ketjap Manis
  • Diarreeremmers
  • Dieetpasjes  

Mijn advies is dan ook om altijd goed voorbereid (met een paklijst) je reis tegemoet te gaan. Als je namelijk ergens op vakantie gaat waar ineens “toevallig” toch geen glutenvrije spullen te verkrijgen zijn, baal je enorm! Ik merk in ieder geval dat in Duitsland al veel meer glutenvrij spullen te koop zijn dan in Frankrijk. Zodoende is mijn lijstje voor de vakantie in Frankrijk ook uitgebreid.

Informeer dus zelf, of kijk bij de websites van de supermarkten in jouw vakantie-omgeving, of er überhaupt glutenvrije spullen te koop zijn.

Daarnaast ben ik in het verleden ook naar Duitsland geweest en heb mijn vakanties toen ook al goed voorbereid. Dit gaat echt super in combinatie met het glutenvrije dieet, zoals het uit eten.
Zie hier mijn verslagen:

Duitsland
Dagje Trier: cultuur en glutenvrij samen
Vakantie in de Duitse Hunsrück (deel 1) – supermarkten
Vakantie in de Duitse Hunsrück (deel 2) – restaurants
Vakantie in Beieren en glutenvrij in Salzburg

DSC_145820150216_191547

 

 

 

 

 

 

 

 

Wij bloggen glutenvrij: wie doet er deze maand mee?
Deze blogpost is een onderdeel van #wijbloggenglutenvrij. Wil je weten wat de anderen over dit onderwerp hebben geschreven?
Klik op de onderstaande blogs om de artikelen te lezen.

storiesofacoeliac.nl
deglutenvrijeman.nl
Homeofcomfort.nl
mijnserendipity.wordpress.com
mamaenemily.wordpress.com
glutenvrijemama.nl
pinkpequena.nl
hetmeisjemetdevoedselallergie.nl
doemijglutenvrij.nl
glutenvrijhoorterbij.nl
ikbenglutenvrij.nl
Schrijfselsvanmij.nl
Glutenvrijkind.wordpress.com
M
etzondergluten.com

 

One thought on “Ik ga op vakantie en neem mee…

Geef een reactie

