December glutenvrij – Weckmann

DSC_2949-1

December is vaak een creatieve maand voor coeliaken. Je moet veel zelf maken (je kunt ook alles kopen, maar dan ben je veel geld kwijt): van (choco)pepernoten, speculaas tot aan een lekkere kerststol. Naast al die lekkere home-made koekjes en gebakjes, moet je tijdens de feestdagen ook nog eens hartstikke oppassen met kruisbesmetting. 

Voor #decemberglutenvrij is er een online blog adventskalender gemaakt, van 1 december tot aan het nieuwe jaar verschijnt er iedere dag een artikel gerelateerd met glutenvrij en december. Als een soort estafette geven we het stokje elke dag aan elkaar door. Vandaag heb ik het stokje gekregen van Laurien is en onderaan deze blog kan je vinden aan wie ik het stokje doorgeef.
_decemberglutenvrijVoor mij nog niet kent: ik ben Anne van Bruggen, 23 jaar oud en woon sinds een half jaar in Tilburg. Doordeweeks studeer ik voor docent economie aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.
Ik heb de diagnose coeliakie pas op mijn twintigste gekregen, nadat ik al jaren last had van vage buikklachten. Naast mijn glutenvrije dieet moet ik, als ik stress heb, ook oppassen met zuivel en eet ook nog eens vegetarisch (geen vlees, wel vis). Daarnaast heb ik naast coeliakie ook sinds een half jaar ook de diagnose artritis psoriatica erbij gekregen. Artritis psoriatica komt vooral opspelen in de winter en als ik stress heb.
Tijdens de vakanties reis ook nog graag naar Duitsland (Idar-Oberstein), niet alleen voor de mooie omgeving, maar vanwege mijn familie die daar woont. Ik ben namelijk half Duits, half Nederlands.

Receptje uit Duitsland
Dit gebakje zie je niet zoveel in Nederland, wel in Limburg, maar zodra je de grens bij Limburg oversteekt naar Duitsland, ontkom je er niet aan. Je ziet ze in bakkerijen, supermarkten en bij de mensen zelf thuis die creatief aan de slag zijn gegaan.
Kerstmis in Duitsland is een beetje vergelijkbaar met Sinterklaas in Nederland. In het begin van de maand vierde ik Sinterklaas met mijn Nederlandse familie en paar weken later waren wij in Duitsland bij mijn familie te vinden om kerstmis te vieren. Het is dus een belangrijke traditie in Duitsland, die in Nederland ook steeds meer terrein wint op het Sinterklaasfeest (zo geven de grote bedrijven dat in ieder geval al aan).

Elke kerst kreeg ik ze van mijn ouders, waarna het gebakje daarna ook wel weer snel op was. Ze zijn lekker, eens wat anders dan iets typisch Nederlands en daarnaast ook redelijk makkelijk zelf te maken! Dus: creatief aan de slag om een Weckmann te maken!

Recept voor Weckmann (buikman in het Nederlands)

Benodigdheden
500 gram glutenvrij bloem (bijv. schär B)
20 ml olie
2 zakjes gist
100 gram suiker
Snufje zout
1 tl.  fiberhusk
1 tl.  xanthaangom
1 ei
80 gram margarine of boter
350 ml (lactosevrije) melk
Rozijntjes
1 eigeel en 2 el melk om te bestrijken
Werkwijze
Weeg alle ingrediënten af en meng al deze ingrediënten samen in een kom door elkaar. Kneed het vervolgens goed door.

Als het eenmaal gekneed is, rol je het redelijk dik uit. Let dus op dat het deeg zo tussen de 5 en 10 mm dik uitgerold is, want de Weckmann moet lekker dik worden. Eenmaal het deeg uitgerold, maak je de vorm van de Weckmann, door een mes of Weckmannvorm te gebruiken. Maak ze zo groot als je zelf wil.

DSC_0093-1

Wanneer de vormen gesneden zijn, leg je ze op bakpapier op de bakplaat/bakblik.

Verwarm de oven op 50 graden voor en zet hem daarna weer uit. Besproei de Weckmannen met water (je kunt een plantenspuit gebruiken), hierdoor wordt de bovenkant niet te droog. Zet de Weckmannen hierna voor 1 uur in de voorverwarmde oven.

Haal de bakplaat met Weckmannen na dat uur weer uit de oven en verwarm dan de oven voor op 180 graden boven/onderhitte. Meng in de tussentijd 1 eigeel met 2 el. melk en bestrijk de Weckmannen niet te zuinig met het mengsel van ei-melk. Het leuke van Weckmannen is het zelf kunnen versieren: je kunt nu namelijk met bijv. rozijnen de Weckmannen decoreren!

Als de oven op 180 graden is voorverwarmd, schuif je de Weckmannen in het midden van de oven. Let wel: zet ook een kopje water op de bodem van de oven tijdens het afbakken, zodat de Weckmannen de damp op kunnen nemen en ze niet uitdrogen.

DSC_0096-1

Sluit de oven en bak de Weckmannen vervolgens ongeveer tussen de 12-15 minuten totdat ze mooi goudgeel gebakken zijn.

Weckmann of buikman?
Zoals ik in dit bericht spreek over de Weckmann, kan het zo maar zijn dat het voor iemand anders onder een andere naam ook bekend is. Want de Weckmann (of buikman in het Nederlands) heeft vele benamingen!

Op Wikipedia kom je verschillende benamingen tegen, zoals:

  • Wekkeman of Weckman (in Roermond of Duitsland)
  • Weggekèl (in Noord-Limburg, omgeving Horst)
  • Stevensman
  • Piepespringer
  • Ziepesjprengert (wanneer de buikman in plaats van een pijp een bezem draagt)

En apart worden alle namen die in Duitsland worden gebruikt eens opgesomd. Enkele namen die ik ken en ook gebruik als ik in Duitsland ben, zijn natuurlijk Weckmann, maar ook: Stutenkerl, Bauchmann en Klausenmann.

De volgende blogger voor #decemberglutenvrij:
Morgen is er natuurlijk een nieuwe blogger aan de beurt. Ik geef het stokje door aan Glutenvrije Blog. Ik ben benieuwd naar haar artikel!

3 thoughts on “December glutenvrij – Weckmann

Geef een reactie

