Glutenvrij december voorbereidingen

Vandaag is het mijn beurt mijn bijdrage te leveren aan #Decemberglutenvrij!!

Mijn naam is Anne. Ik ben een 22-jarige studente en schrijf over alles dat met glutenvrij te maken heeft. Ik ben sinds september 2012 glutenvrij, omdat ik toen, na jarenlang klachten, de diagnose coeliakie heb gekregen. Daarnaast eet ik sinds mijn 12de ook geen vlees en tegenwoordig ook zo min mogelijk lactose. Sinds ik glutenvrij moet eten, ben ik mij meer gaan verdiepen in het kook- en bereidingsproces van alles wat glutenvrij gemaakt kan worden. Tot twee jaar geleden wist ik nog niet eens hoe ik een cake moest bakken zonder gebruiksaanwijzing… Ik leer dus nu steeds meer en meer. Ik kook en bak meer op gevoel en heb meer inzicht in welke smaken bij elkaar passen en hoe bepaalde bak- en kookresultaten tot stand komen. Zelfs nu ik deze blog aan het schrijven ben, ben ik een kookprogramma aan het kijken.

Afgelopen jaar is het een druk jaar geweest, waarin ik veel glutenvrije producten heb bereid, maar helaas ook waarin ik buikpijn heb gekregen door (gluten)foutjes.

December 2014 is mijn derde glutenvrije kerst. Tot mijn grote vreugde heb ik al twee keer de maand december “overleefd” zonder buikpijn door glutenfoutjes. Nu is het derde jaar bijna om en ik denk, dat ik ook dit jaar de maand december zonder buikpijn ga overleven. Dit moet gewoon lukken! Tenminste, geen buikpijn in de naam van gluten. Buikpijn door te veel snoepen is mij wel al overkomen…

De maand december houdt voor mij vooral in: veel familie, veel eten, veel koken en veel snoepen.
Als je een voedselintolerantie hebt, in mijn geval dus coeliakie (glutenintolerantie), kan het spontaan uit eten, snoepen, thuis eten (met een grote groep) of samen koken soms wat moeilijk zijn. Mijn ervaring is dat je plant, overlegt en samen praat wat iedereen wil eten met pakjesavond, kerst en oud en nieuwjaar. Als je niet oppast, ligt de kruisbesmetting al snel op de loer. En dat moeten we natuurlijk niet hebben!

Sinterklaas
Wat hoort er bij de sinterklaasperiode? Juist, pepernoten! Eigenlijk zijn het kruidnoten, maar ik blijf gewoon eigenwijs pepernoten zeggen. Je kunt natuurlijk ook een zakje glutenvrije pepernoten bij de AH halen, voor ongeveer € 2.50 voor 150 gram. Helaas is het glutenvrije assortiment nog steeds erg duur. Om geld te besparen, kun je ook zelf pepernoten maken. Het is verser en vaak ook lekkerder. Zie hier het recept.

DSC_0283-1

Kerst
Bij ons thuis zijn er twee avonden dat er lekker gegeten wordt en nog een avond bij mijn schoonouders. Veel mensen, veel eten en veel verschillende gerechtjes. Op kerstavond gaan we bij mijn ouders thuis eten met ongeveer 13 mensen. Ieder gezin maakt zijn eigen gerecht. Eerste kerstdag gaan we bij mijn opa en oma met de familie eten en Tweede kerstdag gaan we gourmetten bij mijn schoonouders.

Maar… Hoe pak je dat aan?

Zoals ik al eerder zei: je moet met elkaar overleggen en plannen. Als er iets tussen zit wat je niet kunt eten: Geen ramp! Overleg met elkaar wat je wel en niet kunt eten. Geef een alternatief. Gebruik bijvoorbeeld bitterkoekjes voor de bodem van een taart in plaats van gewone koekjes die gluten bevatten. Bitterkoekjes zijn vaak glutenvrij, maar niet altijd. Blijf dus alsnog oppassen.
Let bijvoorbeeld ook op de bouillonblokjes die in een soep gaan en geef deze af aan de persoon die de soep maakt.
Gourmetten blijft lastig vind ik. Een tip is om twee aparte gourmetstellen te gebruiken, of bijvoorbeeld een gourmetstel en een toastgrill. Persoonlijk vind ik dit erg fijn. Mijn eigen toastgrill, waarin in al mijn glutenvrije brood en dergelijke bereid, heeft ongeveer 2000 watt. Die is dus geschikt om ook als grillplaat te gebruiken! Je kunt ook een andere kleine bakplaat gebruiken om te gourmetten. Als je een eigen apparaat hebt, hoeft niemand op te letten met het glutenvolle brood en verloopt alles glutenvrij.
Mijn advies is wel, dat je voor al het vlees, vis en groente een eigen bakje hebt, zodat er geen kruisbesmetting kan ontstaan. Je wilt de volgende dag niet creperen van de buikpijn.

VoorbeeldmenuDSC_0477-1
Amuse:
Gerookte zalm met roomkaas en kruiden.

Voorgerecht:
Selderiesoep met bacon

Hoofdgerecht:
Aardappelterrine uit de oven
Bietjessalade
Groene salade
Lam uit de oven (voor de rest aan tafel)
Zalm (voor mij)
Appelmoes

Dessert:
Trifle

Oud en nieuw
Ondanks dat het nu nog maar 27 december is, kijk ik al vooruit hoe ik oud en nieuw zal gaan vieren. Ook dan ben ik bij vrienden op bezoek en gaan we lekker eten. In dit geval: gourmetten! Zoals ik al bij het kerstdiner heb uitgelegd, heb ik al vaker gegourmet bij mijn schoonouders, maar nu zal dat voor het eerst bij andere mensen thuis zijn. Heb je inspiratie nodig voor een recept voor oliebollen? Zie hier. Ik zal dus alles goed in de gaten houden en zorgen dat het glutenvrij blijft.

IMG-20141225-WA0004

Ik hoop dat jullie door mijn blogbericht geïnspireerd zijn om de volgende sinterklaasviering, kerstviering of met oud en nieuw lekker glutenvrij eten te kunnen bereiden. Aangezien dit mijn eerste #Decemberglutenvrij bericht is voor de adventkalender, ben ik ook benieuwd naar jullie mening en ervaring, dus wees welkom om je gedachten te delen!

Ik wens jullie een gelukkig en glutenvrij 2015!

Elke dag van de maand december schrijft een andere blogger over #decemberglutenvrij. Het overzicht van alle blogs vind je hier. Veel leesplezier!

 

6 thoughts on “Glutenvrij december voorbereidingen

Geef een reactie

